Achter de naam van Tekstbureau Tonijn zit niets. Tenminste, niet meer dan dat die naam ogenschijnlijk lekker allitereert en dat zo’n rare naam beter beklijft. Een ander verband is er niet.

De helaas bedreigde tonijn, snelle vis uit de klasse der straalvinnigen, de orde der baarsachtigen en familie van de makreel, heeft met tekstbureaus niets van doen. Het beste beest kan niet eens lezen en schrijven.

Natuurlijk, ik zou verbanden kunnen verzinnen. Metaforen over de diep gevorkte staart, het zachtrode vlees of de vechtlust. Maar dat is onzin. Tekstbureau Tonijn is geen tonijn. Het is een tekstbureau. Een tekstbureau waarvan u de naam nooit meer vergeet.

En als antwoord op die ándere vraag: de H in Marnix-H. staat voor Hubert. Nee, dat is geen doopnaam: die heb ik gek genoeg ook en dat is Johan. Het is dus een dubbele naam. Waarmee niemand me aanspreekt, gelukkig. Die volledige naam steeds opschrijven voelt overdreven. En met alleen de helft doe ik de belachelijke vondst van mijn ouders te kort. Daarom wordt het op schrift Marnix-H. en stel ik mezelf voor als Marnix. Al blijven veel mensen me mijnheer Tonijn noemen.


Wat klanten zeggen:

"Marnix en ik hebben samengewerkt aan verschillende projecten zoals het Nationaal Schoolontbijt en diverse communicatieopdrachten in de foodsector. Naast een fantastische copywriter is Marnix ook strategisch en organisatorisch sterk. Ik denk nog vaak terug aan de geweldige openingsevents die hij organiseerde voor het Nationaal Schoolontbijt zoals onder de Nachtwacht in het Rijksmuseum en in de Hortus Botanicus in Leiden met prinses Beatrix. Zijn passie, bevlogenheid en overtuigingskracht hebben ervoor gezorgd dat het Nationaal Schoolontbijt is uitgegroeid tot ijzersterk merk."

– David de Bruijn, Strategisch communicatieadviseur World Food Center

"Marnix is onze huis-copywriter, maar eigenlijk veel meer dan dat. Als geen ander is hij in staat om strategisch/conceptueel mee te denken en hij heeft het talent om complexe materie in heldere en aantrekkelijke communicatie te vertalen. Daarom was hij ook in een heel vroegtijdig stadium betrokken bij de realisatie van onze duurzaamheidsverslagen. Het is fijn om Marnix als 'buitenboordmotor' en klankbord te hebben voor allerlei communicatievraagstukken. Van strategisch en conceptueel tot creatieve uitvoering. Voor een buitengewoon creatief mens is hij ook nog eens erg gestructureerd en planmatig. Een unieke combinatie die werkt."

– Klaartje Hilhorst, Manager Corporate Communicatie Albron

"Tekstbureau Tonijn schrijft sinds de oprichting van PINO in 1999 veel van onze teksten. Bovendien adviseert Tonijn over onze externe communicatie. Onze relaties roemen de gemakkelijk leesbare en beeldende teksten. Met de teksten van Tonijn visualiseren wij onze dienstverlening. En de service van Tonijn is prima; punctueel en precies, meedenkend en motiverend."

– Pieter Schure, Directeur PINO evenementen & congressen

"Marnix heb ik leren kennen als een originele en professionele tekstschrijver die zeer goed in staat is creatief te zijn binnen de gestelde kaders van een opdracht. Hij is erg vaardig in het vertalen van denkbeelden naar de juiste woorden op papier die aansluiten bij de identiteit van een bedrijf. Ik kan u Marnix als tekstschrijver van harte aanbevelen."

– Roderik Dubbeld, eigenaar Rood Training & Advies

"Het ‘Marnix-model’ is voor mij M: meedenken met de klant, A: actief handelen, net een stapje verder dan dat je zou verwachten, R: resultaat- en doelgericht in alles wat hij doet, N: nieuwe kansen creëren in projecten, van onmogelijkheden mogelijkheden maken, I: inspirerende sparringpartner met visie, X: Xi, hij verstaat de kunst om over elk onderwerp een boeiend en goed verhaal te schrijven."

– Myra Bikker, Projectleider Communicatie Nederland Schoon

"Marnix-H. combineert scherpe strategische inzichten met praktische schrijfvaardigheid. Hij zorgt ervoor dat de klus geklaard wordt. Een uitdagende woordkunstenaar op alle terreinen van bedrijfsvoering en het leven zelf."

– Marc Hinfelaar, Director Health, Food & Consumer unit Edelman PR

"Marnix is voor mij een ware woordkunstenaar. Hij heeft het talent om snel te analyseren en voelt goed aan wat een opdrachtgever wil. Zo weet hij complexe materie te vertalen naar begrijpelijke, prettig leesbare en originele teksten. Teksten die de juiste emotie oproepen of de doelgroep activeren. Dat is zijn kracht. Daarnaast is hij een leuk persoon. Ik werk om die redenen al jaren met plezier en tevredenheid met hem samen."

– Renee Boogerd, BERNAS&CO

"Marnix-H heeft al vele malen, naar alle tevredenheid van zowel mij als mijn klanten, complexe materie weten te vertalen naar begrijpelijke, doelgerichte teksten. Daarnaast luistert hij niet alleen goed naar wat de klant wil, maar geeft hij ook degelijk onderbouwd advies. Zijn communicatieve achtergrond biedt daarbij een absolute meerwaarde. Marnix-H. levert niet alleen uitstekend werk en goede service, hij is ook een zeer prettig persoon om mee samen te werken."

– Tamara Raijer, Tamara Design

"Marnix-H. heeft heel goed aangevoeld welke tekststijl wij op onze site wilden hebben. Het resultaat leverde ons meteen heel veel leuke reacties op van leveranciers en klanten. Ook zijn adviezen zijn zeer waardevol gebleken. Wat ons betreft niet het laatste werk wat hij voor ons heeft gedaan: we komen graag bij hem terug."

– Jan van der Meij, Directeur SMAAK bedrijfscatering

"Over de teksten voor ons Foodbook waren we meteen erg enthousiast! Een leuke manier van schrijven die de lezer zeker aanspreekt. Perfect tot en met de pakkende titels!"

– Charice Poortstra, Productmanager ENKCO