04
JAN
2016

Vijf jaar Tonijn

comment : 0

Op nieuwjaarsdag at ik na twaalf uur tonijntaart. Op 2 januari was het namelijk precies vijf jaar geleden dus dat ik Tekstbureau Tonijn als bedrijf inschreef.

Van die naam heb ik geen spijt: die breekt nog steeds het ijs en blijft bij iedereen die hem hoort voor altijd hangen. Met de keuze om voor mezelf te beginnen ben ik ook nog iedere dag blij. Vooral nooit meer belachelijk vroeg op, niet langer een leven verdeeld in weken en weekends en geen last van files, bedrijfspolitiek, kantoorhumor of slechte koffie. Wat daarvoor in de plaats kwam: copywriting en communicatie-advies voor ontzettend leuke opdrachtgevers in wiens werelden ik steeds mocht duiken. De werelden van EY, Ahold, de Nationale Politie, Vivera, Stichting Nederland Schoon, PINO, Het Nationaal Schoolontbijt, TEVU en de VPRO bijvoorbeeld.

Wat ik de afgelopen vijf jaar schreef, was elke dag anders: een speech voor Balkenende, blogs voor een sterrenkok, verpakkingsteksten voor vegetarische producten, columns voor eventmanagers, webcontent voor standbouwers en uitvaartverzekeraars, nieuwsbrieven voor een groothandel in truckersbenodigheden, mailings voor gemeenten, jaarverslagen, persberichten, artikelen, tweets, advertentieteksten, slogans, flyerteksten, elevator pitches, kernboodschappen en Q&A’s. Nog steeds vind ik het geweldig om de context van kleine en grote klanten écht te snappen en in tekst de juiste toon te vinden.

Het schrijven wisselde ik af met communicatie-advies en projectmanagement. Ook elke dag anders. Hoewel ik er vroeg voor op moest, was Het Nationaal Schoolontbijt elk jaar een van de leukste projecten. Van de strategie en de persevents tot alle communicatiemiddelen. Ik bedacht concepten als het Binnenhofonbijt, inmiddels een traditie in politiek Den Haag, en het Burgemeestersontbijt, waar vorig jaar meer dan 240 gemeenten aan meededen. Ik zorgde er ook voor dat prinses Máxima, Marco Borsato en Linda de Mol aanschoven. Voor andere opdrachtgevers zocht ik bij mijn ideeën soms de samenwerking met bevlogen vormgevers, fotografen, webbouwers, vertalers, editors en andere vakidioten. Altijd mooi om samen iets te maken, waarbij vorm en inhoud ontzettend met elkaar kloppen.

Net als de taart smaakt de terugblik op vijf jaar Tekstbureau Tonijn naar meer. Meer werelden waar ik in mag duiken en opdrachtgevers voor wie ik zeventien jaar ervaring met communicatie omzet in het succes dat ze zoeken. Liefst na tien uur ’s ochtends natuurlijk.